Etkili Ders Calışma Teknikleri Nelerdir
Etkili Ders Calışma
Etkili calışma sistemi, gorsel işitsel veya dokunsal sistemlerden hangisine sahip olursa olsun her oğrencinin mutlaka yapmak zorunda olduğu stratejileri icermektedir
Başarılı oğrencilerin en onemli başarı sırları işte bunlardır
1 Etkin dinle: Dersi derste hallet
Etkin dinlemek demek, konsantre olarak dinlemek demektir
Derse guclu bir şekilde odaklanmak icin aşağıdaki pratik onerileri uygulayın
a Hangi dersi goruyorsanız, Şimdi fizik dersini dinliyorum, şimdi Turkce dinliyorum diye telkinde bulunun Cunku daha iyi konsantre olmak icin zihninizi şimdiye getirmeniz gerekir
b Ders esnasında onemli yerlerin altını cizin ve en onemli bilgileri not edin Not almak zihnin dağılmasını onler
c Sırada dik oturun ve oğretmen ile goz teması kurun Soylediklerine dikkatinizi verin Oğretmenle goz teması kurarsanız zihniniz oğretmenin soylediklerine daha cok odaklanır Goz teması iletişiminizin kopmasını onler
Eve gidince once dinlenin Dinlenmeden yapılan calışmalarda sık sık konudan kopmalar meydana gelir Konsantrasyonunuz cabuk bozulur Ac iseniz midenizi tıka basa doldurmadan yemek yiyin
Saat kac ile kac arasında calışacağınızı ve neler yapacağınızı onceden belirleyin
Ozellikle ders calışma sorunu olan oğrenciler bu uygulamayı bir gun oncesinde uyumadan once yaparlarsa ertesi gun daha kolay ders calışırlar
Yani bir gun oncesinde uyumadan once Yarın akşam saat 7, 10 arasında ders calışacağım diye zihninizde belirlerseniz ve aynı duşunceyi ertesi gun sabah ve okul cıkışında da tekrarlarsanız zihninizi saat 7, 10 arasında ders calışmaya bloke edersiniz Cunku zihninizde neyi tekrar ederseniz kendinizi o yonde yonlendirirsiniz
Aynı uygulamayı mac seyretmek ya da dizi izlemek icin yapmıyor muyuz?
2 Şampiyonların anahtarı: Tekrar
Gunluk tekrar yoksa başarı da yoktur
Başarılı butun oğrencilerin ortak olarak yaptıkları en onemli calışma gunluk tekrardır
Tekrar, oğrenilen bilginin pekiştirilmesini ve uzun hafızaya atılmasını sağlar Tekrar edilmeyen bilgi, su ustune yazı yazmak gibidir Bununla birlikte bir bilgiyi ilişkilendirme yapmadan papağan gibi tekrar etmek de etkisiz bir oğrenmedir
Ozellikle yeni oğrendiğiniz bir bilgiyi uykudan once yani o gun icerisinde tekrar etmezseniz %50sini unutursunuz Bir hafta icerisinde tekrar etmezseniz % 70ni unutursunuz Geriye gorduğunuz gibi cok az bilgi kalıyor ki bu kadarcık bilgiyle hicbir başarı elde edilmez
Gunluk tekrarın yanında haftalık ve aylık tekrarlar da başarınızı zirveye zıkartır
Konu tekrarı yaparken onemli bilgilerin altını cizin ve en onemli bilgileri karalama şeklinde hızlı not alın Ayrıca mumkunse icinizden veya dışınızdan tekrar edin Ya da konuyu bir arkadaşınıza anlatın Boylelikle bilgiyi hem gorsel hem dokunsal hem de işitsel olarak keydetmiş olursunuz
Cok yavaş ozet cıkardığınızda farkında olmadan sadece kopyala yapıştır yapmaya başlarsınız
Bu durumda, Şimdi şoyle guzelce ozet cıkartayım sonra donup bakarım dersiniz ve oğrenmeyi ertelersiniz Oysa oğrenmek tetikte olmak demektir
Bu nedenle şimdi yazıyorum şimdi oğreniyorum duşuncesiyle calışmak gerekir
Ayrıca, cok yavaş yazdığınızda beyninizin calışma hızı ile yazma hızınız arasındaki surede boşluk meydana geldiği icin bu surede zihnin başka konulara kayması ve konsantrasyonun bozulması sorunu yaşanır
3 Oğrendiğiniz konularla ilgili sorular cozun
Herhangi bir konuyu anlayıp anlamadığınızı nasıl bilirsiniz
Anladığımı hissederim dediğinizi duyar gibiyim Ancak bunun yeterli olmadığını belirtmek isterim
Cunku, bazı oğrenciler, anlamadığı halde İşlem tamam taraftara selam der ve anladığını zannederek dersi gecer Buna erken anlama? sorunu denir
Bazı oğrenciler de Off be bir turlu anlayamıyorum diyerek tam olarak anladığını hissetmez Buna da gec anlama sorunu denir
Oysa hissetmek, subjektif bir veridir ve bizi yanıltabilir Anladığınızın ve oğrendiğinizin gercek gostergesi sorulardır Sorularda iyi iseniz anladığınızı hissetmeseniz de oğrenmişsiniz ve anlamışsınız demektir
Sorularda iyi değilseniz anladığınızı hissetseniz de eksiğiniz var demektir
Bu nedenle mutlaka tekrar eteğiniz konu ile ilgili soru cozmelisiniz Ne kadar cok soru cozerseniz konuyu o kadar cok zihninizde netleştirirsiniz ve bilginizi kullanılabilir hale getirirsiniz
Ulkemizde oğrencilerin en buyuk sorunlarından biri de calıştığı bilgiyi tam olarak soruda kullanamamasıdır Cunku ezber sistem zihnin analitik ve kritik duşunmesini engeller
Bu nedenle cocuklar bildiği bilginin analizini ve kritiğini yapmakta zorlanırlar Bu da yaratıcı zekayı oldurur (Konumuz bu değil ama yeri gelmişken belirtmeden gecemedim
4 Ertesi gun goreceğin konulara genel olarak goz at
Oğrenmeyi harekete geciren duygu meraktır Merak duygusu ile oğrenme hem zevkli hem de cok kalıcıdır Merak, aynı zamanda dikkati bir noktaya odaklamayı sağlar Bu calışma, sadece hangi konuları goreceğim? diye bir goz atma işlemidir Detaylı bir calışma değildir Bu calışmanın amacı işlenecek konular hakkında genel bir resme sahip olmaktır
45 dakikada bir 15 dakika ara
Der calışırken mutlaka her 45 dakikada bir 15 dakika ara verin Bunun cini bir koronmetre kullanmak cok faydalıdır
Her 45 calışma suresinin son 45 dakikasında o sure icerisinde gorduğunuz konulara, onemli gorduğunuz yerlere goz atın
Bu calışma, bilgiyi uzun hafızaya atmak acısından cok etkilidir Aynı zamanda bilgiyi zihninizde daha net gormenizi, konular arasındaki ilişkileri daha iyi kurmanızı kolaylaştırır, genel resmi gormenizi sağlar
5 Ara vermek calışmanın bir parcasıdır
Ara vermeden, kesintisiz, nonstop yapılan butun calışmalar verimsizdir
Cunku ara vermek, hem odaklanma gucunu artırır hem de oğrenilen bilgileri entegre etmemizi sağlar Aynı zamanda aralıklı olarak bıkmadan uzun sure calışmamız icin cok etkilidir İnsanlar ara vermeden calıştıklarında belki 34 saat calışabilirler ancak, ara vererek daha uzun soluklu calışma imkanı elde ederler
Ayrıca 34 saatte, 1 veya 2 saatlik ara vermek de konsantrasyonu artırmak ve bıkmadan calışmayı sağlamak icin cok onemlidir
Ara verilmeden calışıldığınızda, bilgileri daha cok karıştırırsınız, iki şıkka indirip yanlışı cevaplandırma oranınız artar İlk 45 dakikadan sonra zayıf kaydetmeye başlarsınız Calıştığınızı zannedersiniz, ama etkisiz oğrenirsiniz
6 Dinlenirken dinlen, calışırken calış
İyi dinleme iyi bir calışmayı getirir Dinlenirken sadece dinlenin yani zihninizde konu veya soru olmasın, calışırken de sadece calışın
Dinlenirken dinlendirici muzikler dinleyin Muzikler, mutlaka pozitif muzikler olmalı Yani depresif muziklerden sigaradan uzak durduğunuz gibi uzak durun Dinlenme suresinde asla televizyon izlemeyin Cunku bir saat televizyon seyretmek iki saat kitap okumak kadar beyni yorar
Calışma masanızda değil başka bir yerde dinlenin
İyi şeyler istemenin anlamı iyi şeyler vermektir
Gunde kac saat calışmalı
Ne istiyorum'un karşılığı ne fedakarlıkta bulunacağım dır
Bu nedenle iyi bir başarı icin okuldan sonra en az 3 saat calışmalısınız Yani 3x45 dak Bu performansın altındaki calışmalar, karnelerde duşuk not olarak geri doner
Etkili Ders Calışma
Etkili calışma sistemi, gorsel işitsel veya dokunsal sistemlerden hangisine sahip olursa olsun her oğrencinin mutlaka yapmak zorunda olduğu stratejileri icermektedir
Başarılı oğrencilerin en onemli başarı sırları işte bunlardır
1 Etkin dinle: Dersi derste hallet
Etkin dinlemek demek, konsantre olarak dinlemek demektir
Derse guclu bir şekilde odaklanmak icin aşağıdaki pratik onerileri uygulayın
a Hangi dersi goruyorsanız, Şimdi fizik dersini dinliyorum, şimdi Turkce dinliyorum diye telkinde bulunun Cunku daha iyi konsantre olmak icin zihninizi şimdiye getirmeniz gerekir
b Ders esnasında onemli yerlerin altını cizin ve en onemli bilgileri not edin Not almak zihnin dağılmasını onler
c Sırada dik oturun ve oğretmen ile goz teması kurun Soylediklerine dikkatinizi verin Oğretmenle goz teması kurarsanız zihniniz oğretmenin soylediklerine daha cok odaklanır Goz teması iletişiminizin kopmasını onler
Eve gidince once dinlenin Dinlenmeden yapılan calışmalarda sık sık konudan kopmalar meydana gelir Konsantrasyonunuz cabuk bozulur Ac iseniz midenizi tıka basa doldurmadan yemek yiyin
Saat kac ile kac arasında calışacağınızı ve neler yapacağınızı onceden belirleyin
Ozellikle ders calışma sorunu olan oğrenciler bu uygulamayı bir gun oncesinde uyumadan once yaparlarsa ertesi gun daha kolay ders calışırlar
Yani bir gun oncesinde uyumadan once Yarın akşam saat 7, 10 arasında ders calışacağım diye zihninizde belirlerseniz ve aynı duşunceyi ertesi gun sabah ve okul cıkışında da tekrarlarsanız zihninizi saat 7, 10 arasında ders calışmaya bloke edersiniz Cunku zihninizde neyi tekrar ederseniz kendinizi o yonde yonlendirirsiniz
Aynı uygulamayı mac seyretmek ya da dizi izlemek icin yapmıyor muyuz?
2 Şampiyonların anahtarı: Tekrar
Gunluk tekrar yoksa başarı da yoktur
Başarılı butun oğrencilerin ortak olarak yaptıkları en onemli calışma gunluk tekrardır
Tekrar, oğrenilen bilginin pekiştirilmesini ve uzun hafızaya atılmasını sağlar Tekrar edilmeyen bilgi, su ustune yazı yazmak gibidir Bununla birlikte bir bilgiyi ilişkilendirme yapmadan papağan gibi tekrar etmek de etkisiz bir oğrenmedir
Ozellikle yeni oğrendiğiniz bir bilgiyi uykudan once yani o gun icerisinde tekrar etmezseniz %50sini unutursunuz Bir hafta icerisinde tekrar etmezseniz % 70ni unutursunuz Geriye gorduğunuz gibi cok az bilgi kalıyor ki bu kadarcık bilgiyle hicbir başarı elde edilmez
Gunluk tekrarın yanında haftalık ve aylık tekrarlar da başarınızı zirveye zıkartır
Konu tekrarı yaparken onemli bilgilerin altını cizin ve en onemli bilgileri karalama şeklinde hızlı not alın Ayrıca mumkunse icinizden veya dışınızdan tekrar edin Ya da konuyu bir arkadaşınıza anlatın Boylelikle bilgiyi hem gorsel hem dokunsal hem de işitsel olarak keydetmiş olursunuz
Cok yavaş ozet cıkardığınızda farkında olmadan sadece kopyala yapıştır yapmaya başlarsınız
Bu durumda, Şimdi şoyle guzelce ozet cıkartayım sonra donup bakarım dersiniz ve oğrenmeyi ertelersiniz Oysa oğrenmek tetikte olmak demektir
Bu nedenle şimdi yazıyorum şimdi oğreniyorum duşuncesiyle calışmak gerekir
Ayrıca, cok yavaş yazdığınızda beyninizin calışma hızı ile yazma hızınız arasındaki surede boşluk meydana geldiği icin bu surede zihnin başka konulara kayması ve konsantrasyonun bozulması sorunu yaşanır
3 Oğrendiğiniz konularla ilgili sorular cozun
Herhangi bir konuyu anlayıp anlamadığınızı nasıl bilirsiniz
Anladığımı hissederim dediğinizi duyar gibiyim Ancak bunun yeterli olmadığını belirtmek isterim
Cunku, bazı oğrenciler, anlamadığı halde İşlem tamam taraftara selam der ve anladığını zannederek dersi gecer Buna erken anlama? sorunu denir
Bazı oğrenciler de Off be bir turlu anlayamıyorum diyerek tam olarak anladığını hissetmez Buna da gec anlama sorunu denir
Oysa hissetmek, subjektif bir veridir ve bizi yanıltabilir Anladığınızın ve oğrendiğinizin gercek gostergesi sorulardır Sorularda iyi iseniz anladığınızı hissetmeseniz de oğrenmişsiniz ve anlamışsınız demektir
Sorularda iyi değilseniz anladığınızı hissetseniz de eksiğiniz var demektir
Bu nedenle mutlaka tekrar eteğiniz konu ile ilgili soru cozmelisiniz Ne kadar cok soru cozerseniz konuyu o kadar cok zihninizde netleştirirsiniz ve bilginizi kullanılabilir hale getirirsiniz
Ulkemizde oğrencilerin en buyuk sorunlarından biri de calıştığı bilgiyi tam olarak soruda kullanamamasıdır Cunku ezber sistem zihnin analitik ve kritik duşunmesini engeller
Bu nedenle cocuklar bildiği bilginin analizini ve kritiğini yapmakta zorlanırlar Bu da yaratıcı zekayı oldurur (Konumuz bu değil ama yeri gelmişken belirtmeden gecemedim
4 Ertesi gun goreceğin konulara genel olarak goz at
Oğrenmeyi harekete geciren duygu meraktır Merak duygusu ile oğrenme hem zevkli hem de cok kalıcıdır Merak, aynı zamanda dikkati bir noktaya odaklamayı sağlar Bu calışma, sadece hangi konuları goreceğim? diye bir goz atma işlemidir Detaylı bir calışma değildir Bu calışmanın amacı işlenecek konular hakkında genel bir resme sahip olmaktır
45 dakikada bir 15 dakika ara
Der calışırken mutlaka her 45 dakikada bir 15 dakika ara verin Bunun cini bir koronmetre kullanmak cok faydalıdır
Her 45 calışma suresinin son 45 dakikasında o sure icerisinde gorduğunuz konulara, onemli gorduğunuz yerlere goz atın
Bu calışma, bilgiyi uzun hafızaya atmak acısından cok etkilidir Aynı zamanda bilgiyi zihninizde daha net gormenizi, konular arasındaki ilişkileri daha iyi kurmanızı kolaylaştırır, genel resmi gormenizi sağlar
5 Ara vermek calışmanın bir parcasıdır
Ara vermeden, kesintisiz, nonstop yapılan butun calışmalar verimsizdir
Cunku ara vermek, hem odaklanma gucunu artırır hem de oğrenilen bilgileri entegre etmemizi sağlar Aynı zamanda aralıklı olarak bıkmadan uzun sure calışmamız icin cok etkilidir İnsanlar ara vermeden calıştıklarında belki 34 saat calışabilirler ancak, ara vererek daha uzun soluklu calışma imkanı elde ederler
Ayrıca 34 saatte, 1 veya 2 saatlik ara vermek de konsantrasyonu artırmak ve bıkmadan calışmayı sağlamak icin cok onemlidir
Ara verilmeden calışıldığınızda, bilgileri daha cok karıştırırsınız, iki şıkka indirip yanlışı cevaplandırma oranınız artar İlk 45 dakikadan sonra zayıf kaydetmeye başlarsınız Calıştığınızı zannedersiniz, ama etkisiz oğrenirsiniz
6 Dinlenirken dinlen, calışırken calış
İyi dinleme iyi bir calışmayı getirir Dinlenirken sadece dinlenin yani zihninizde konu veya soru olmasın, calışırken de sadece calışın
Dinlenirken dinlendirici muzikler dinleyin Muzikler, mutlaka pozitif muzikler olmalı Yani depresif muziklerden sigaradan uzak durduğunuz gibi uzak durun Dinlenme suresinde asla televizyon izlemeyin Cunku bir saat televizyon seyretmek iki saat kitap okumak kadar beyni yorar
Calışma masanızda değil başka bir yerde dinlenin
İyi şeyler istemenin anlamı iyi şeyler vermektir
Gunde kac saat calışmalı
Ne istiyorum'un karşılığı ne fedakarlıkta bulunacağım dır
Bu nedenle iyi bir başarı icin okuldan sonra en az 3 saat calışmalısınız Yani 3x45 dak Bu performansın altındaki calışmalar, karnelerde duşuk not olarak geri doner