Guzel metin (parca) okuma yontemleri
Yaşamımızda yaptığımız her işte şuur cok onemlidir Saldım cayıra Mevla kayıra anlayışı ile rast gele yapılan bir calışma hic fayda vermez Cunku amacı belli olmayan okumayı bekleyen en buyuk tehlike şudur Okuduğu metne kendini verememek Boylece cok az zaman harcanarak yapılabilecek bir iş icin cok uzun zaman harcanır Dikkat tam yoğunlaşmadığı icin de okunan metin doğru olarak anlaşılamayacaktır Oysa okuyucu okuma amacını belirleyerek buna uygun okuma tekniklerini yerinde kullanırsa okuma hem daha kısa surede, hem de daha iyi anlaşılacaktır İnsanların okuma amaclarını ikiye ayırabiliriz
Mesela Ders calışırken yapılan okuma elbette gazete, dergi okumayla aynı olmaz Cunku ders calışma icin ayrılan surede mutlaka belli bilgiler kalıcı olarak oğrenilmelidir ve unutulmamalıdır Cunku bir bilgi ihtiyac duyulduğunda hatırlanıp kullanılamazsa bir işe yaramaz Her şeyden once hangi dersin nerede, ne zaman, ne şekilde, kimlerle, ne kadar surede nasıl calışılacağının belirlenmelidir Bunun icin haftalık ve aylık bir plan yapılarak calışılmalıdır Yapılan calışmalarda verimli olma şartı mutlaka goz onunde bulundurulmalıdır Buda aktif okuma yapılmalıdır Aktif okuma 3 aşamada gercekleşir:
On Okuma: Calışma hakkında bilgi sahibi olmak ve ilgi uyandırmak icin yapılır Ortalama 5 dakika ayrılmalıdır
Calışılan konunun başlıkları, koyu yazılmış bolumleri varsa ozet kısımlar, hızlıca okunmalıdır Boylece calışılan konu hakkında bir fikir elde edilmelidir Bu konularla ilgili sorular hazırlanarak konuyla ilgili neler oğrenileceği tespit edilmiş olur Bunun en kolay yontemi başlıkların soru yapılmasıdır Boylece calışılan konuya ilgi cekildiği icin daha iyi konsantre olunarak calışmaya daha dikkatli başlanmış olur
Anlayarak Okuma: Butun dikkat okunan metin uzerine verilerek yapılmalıdır En az 4045 dakika ayrılarak olur Yapılan calışma fosforlu ya da kurşun kalemle işaretlenmesi lazımdır Boylece daha sonra calışmak istendiğinde bu işaretlerden yararlanılabilir Bu işaretlenen yerin daha sonra yazılması yapılan calışmanın verimini kat kat artırır
Cunku yapılan araştırmalara gore 7 defa okumaktan 1 defa yazmak daha iyidir Butun bu calışmalar kesinlikle tam anlaşılmadan gecilmemelidir Cunku tam oğrenilmeyen konular cabuk unutulur
Tekrar: Calışılan konuların yapılan calışmadan hemen sonra %4050'sinin unutulduğu tespit edilmiştir Bu unutmanın olmaması icin yuksek sesle anlatarak 5 dakikalık bir tekrarın cok buyuk faydası vardır Bu şekilde calışılan konunun eksiklerini hemen tespit ederek ortadan kaldırmak kolay olacaktır Bu tekrarlar
a) dersten hemen sonra
b) gunluk
c)haftalık
d)aylık
e)donemlik
yılık şeklinde duzenli olarak yapılabilirse cok faydalı olacaktır
Genellikle bu tur okumalarda gozden gecirme yontemi tavsiye edilmektedir Yani okunan metni hızlıca goz gezdirerek ana fikri yararlanılacak duşunceler tespit edilmelidir
Fakat boş zamanların değerlendirilmesi amacıyla okunan roman, fikir yazısı gibi eserler aktif okuma yontemiyle okunabilir Bu tur okumalarda aşağıdaki hususlara dikkat edilmelisidir Kitap, dergi, gazete gibi kaynaklardan alınan bilgiler kendini geliştirme amaclıdır Bu tur kaynaklardan bilgi alırken coğu zaman ihmal edilen onsoz, giriş, yazarın hayatı ve icindekiler gibi bolumler cok onemlidir Hususiyle de makalelerde giriş, gelişme, sonuc bolumlerine dikkat edilerek okunmalıdır Gazeteler ise once secmeli okunarak hızlıca goz gezdirilmeli, daha sonra secilen bolumler dikkatli bir şekilde okunmalıdır
Bu tur okumalar duşunce ufkumuzu geliştirir Boş zamanlarımızı daha iyi değerlendirmemize imkan verir Guzel konuşma becerimizi geliştirir
Burada dikkat edeceğimiz okuduğumuz metnin zorluk derecesi, bizim icin onemi ile ona ayırdığımız surenin doğru orantılı olmasıdır Yani sozluk kullanmak icap eden cok zor bir yazıyı hemen bitireceğiz diye acele acele gecersek bir şey anlamadığımız gibi ayırdığımız kısa sureyi de boşa gecirmiş oluruz Unutmamalıdır ki bu kısa sureler toplanırsa hayatımızda cok uzun sayılabilecek bir zaman eder
Kısaca ne amacla okuduğumuzu bilerek o amaca uygun okuma turunu cok iyi tespit edip anlayarak hızlı okumak cok onemlidir
Yaşamımızda yaptığımız her işte şuur cok onemlidir Saldım cayıra Mevla kayıra anlayışı ile rast gele yapılan bir calışma hic fayda vermez Cunku amacı belli olmayan okumayı bekleyen en buyuk tehlike şudur Okuduğu metne kendini verememek Boylece cok az zaman harcanarak yapılabilecek bir iş icin cok uzun zaman harcanır Dikkat tam yoğunlaşmadığı icin de okunan metin doğru olarak anlaşılamayacaktır Oysa okuyucu okuma amacını belirleyerek buna uygun okuma tekniklerini yerinde kullanırsa okuma hem daha kısa surede, hem de daha iyi anlaşılacaktır İnsanların okuma amaclarını ikiye ayırabiliriz
Mesela Ders calışırken yapılan okuma elbette gazete, dergi okumayla aynı olmaz Cunku ders calışma icin ayrılan surede mutlaka belli bilgiler kalıcı olarak oğrenilmelidir ve unutulmamalıdır Cunku bir bilgi ihtiyac duyulduğunda hatırlanıp kullanılamazsa bir işe yaramaz Her şeyden once hangi dersin nerede, ne zaman, ne şekilde, kimlerle, ne kadar surede nasıl calışılacağının belirlenmelidir Bunun icin haftalık ve aylık bir plan yapılarak calışılmalıdır Yapılan calışmalarda verimli olma şartı mutlaka goz onunde bulundurulmalıdır Buda aktif okuma yapılmalıdır Aktif okuma 3 aşamada gercekleşir:
On Okuma: Calışma hakkında bilgi sahibi olmak ve ilgi uyandırmak icin yapılır Ortalama 5 dakika ayrılmalıdır
Calışılan konunun başlıkları, koyu yazılmış bolumleri varsa ozet kısımlar, hızlıca okunmalıdır Boylece calışılan konu hakkında bir fikir elde edilmelidir Bu konularla ilgili sorular hazırlanarak konuyla ilgili neler oğrenileceği tespit edilmiş olur Bunun en kolay yontemi başlıkların soru yapılmasıdır Boylece calışılan konuya ilgi cekildiği icin daha iyi konsantre olunarak calışmaya daha dikkatli başlanmış olur
Anlayarak Okuma: Butun dikkat okunan metin uzerine verilerek yapılmalıdır En az 4045 dakika ayrılarak olur Yapılan calışma fosforlu ya da kurşun kalemle işaretlenmesi lazımdır Boylece daha sonra calışmak istendiğinde bu işaretlerden yararlanılabilir Bu işaretlenen yerin daha sonra yazılması yapılan calışmanın verimini kat kat artırır
Cunku yapılan araştırmalara gore 7 defa okumaktan 1 defa yazmak daha iyidir Butun bu calışmalar kesinlikle tam anlaşılmadan gecilmemelidir Cunku tam oğrenilmeyen konular cabuk unutulur
Tekrar: Calışılan konuların yapılan calışmadan hemen sonra %4050'sinin unutulduğu tespit edilmiştir Bu unutmanın olmaması icin yuksek sesle anlatarak 5 dakikalık bir tekrarın cok buyuk faydası vardır Bu şekilde calışılan konunun eksiklerini hemen tespit ederek ortadan kaldırmak kolay olacaktır Bu tekrarlar
a) dersten hemen sonra
b) gunluk
c)haftalık
d)aylık
e)donemlik
yılık şeklinde duzenli olarak yapılabilirse cok faydalı olacaktır
Genellikle bu tur okumalarda gozden gecirme yontemi tavsiye edilmektedir Yani okunan metni hızlıca goz gezdirerek ana fikri yararlanılacak duşunceler tespit edilmelidir
Fakat boş zamanların değerlendirilmesi amacıyla okunan roman, fikir yazısı gibi eserler aktif okuma yontemiyle okunabilir Bu tur okumalarda aşağıdaki hususlara dikkat edilmelisidir Kitap, dergi, gazete gibi kaynaklardan alınan bilgiler kendini geliştirme amaclıdır Bu tur kaynaklardan bilgi alırken coğu zaman ihmal edilen onsoz, giriş, yazarın hayatı ve icindekiler gibi bolumler cok onemlidir Hususiyle de makalelerde giriş, gelişme, sonuc bolumlerine dikkat edilerek okunmalıdır Gazeteler ise once secmeli okunarak hızlıca goz gezdirilmeli, daha sonra secilen bolumler dikkatli bir şekilde okunmalıdır
Bu tur okumalar duşunce ufkumuzu geliştirir Boş zamanlarımızı daha iyi değerlendirmemize imkan verir Guzel konuşma becerimizi geliştirir
Burada dikkat edeceğimiz okuduğumuz metnin zorluk derecesi, bizim icin onemi ile ona ayırdığımız surenin doğru orantılı olmasıdır Yani sozluk kullanmak icap eden cok zor bir yazıyı hemen bitireceğiz diye acele acele gecersek bir şey anlamadığımız gibi ayırdığımız kısa sureyi de boşa gecirmiş oluruz Unutmamalıdır ki bu kısa sureler toplanırsa hayatımızda cok uzun sayılabilecek bir zaman eder
Kısaca ne amacla okuduğumuzu bilerek o amaca uygun okuma turunu cok iyi tespit edip anlayarak hızlı okumak cok onemlidir